Blogpost 1: een tam publiek
Een tam publiek
Datum: 04 feb 2023
Er is genoeg publiek aanwezig, de show is goed, maar de sfeer zit er niet écht in.
Je hebt met hart en ziel een concert of festival opgetuigd, de programmeur heeft een geweldig programma neergezet en je weet dat het publiek dit te gek zal vinden! Immers: bij andere vergelijkbare shows van deze artiest gaat het publiek altijd helemaal los!
Helaas blijft het publiek tam, de verwachte reactie vanuit het publiek blijft uit, bezoekers hebben meer aandacht voor hun telefoon, praten over hun bezoek aan de supermarkt in de ochtend en staan met hun rug naar het podium toe... Dat is niet helemaal wat we bedoelen met 'backstage' ;)
Bad vibes?
Het is jammer, want je merkt aan de artiest dat ze er ook moeite mee hebben; het vergt wel echt een staaltje professionaliteit om met een tam publiek om te gaan op het podium. De show is alsnog goed, daar ligt het niet aan, maar er mist iets.
Je zou willen dat het anders was, want hoe meer energie het publiek al in zich heeft, hoe meer energie de artiest ook terug geeft en hoe legendarischer de show zal zijn!
Wie is er verantwoordelijk voor de sfeer?
De sfeer bij een show of festival wordt bepaald door een verscheidenheid aan factoren: de line-up, het weer of het tijdstip. Hoe goed de show is georganiseerd is belangrijk, maar soms lijkt de sfeer nog steeds 'random'.
Wat ik bij veel organisaties zie gebeuren is dat de promotie van de line-up stopt wanneer de hekken opengaan en het evenement aanvangt. Maar tot (en met) het moment dat de band op het podium staat, heb je echt nog de mogelijkheid om het publiek (nóg) warm(er) te maken. Maar dan wel op een goede manier!
De rol van de presentator
Een belangrijk gedeelte van de verantwoordelijkheid van het energielevel in het publiek ligt bij de presentator. Een geschikte host kan het publiek goed lezen, is een mensenkenner en is empathisch. Een goede presentator heeft de middelen beschikbaar om elk publiek de juiste impuls te geven.
Hoe vaak ik presentatoren heb gezien die de bands duidelijk niet kenden, bandnamen verkeerd uitspraken, een compleet verkeerde toon zetten bij de aankondiging en daardoor verwarring bij het publiek creëerden… Zó zonde en voor je festival is het ook geen reclame natuurlijk.
Je wil bovendien naar het publiek zo veel mogelijk uitstralen dat al jouw medewerkers één team zijn en voor zowel de bands, als voor het publiek iedereen even gepassioneerd overkomt over het hele festival.
Drie perspectieven
De voorsprong die ik heb in vergelijking met andere presentatoren is dat ik weet hoe het voelt als een presentator zijn werk niet goed doet vanuit drie oogpunten.
Zowel in de rol van de muzikant weet ik hoe naar het is als je bandnaam compleet vernacheld wordt
Ook in de rol van de organisator ken ik de pijn als je programmering compleet vernacheld wordt bij de aankondiging. Jij hebt de band geboekt, dus je weet hoe belangrijk deze act is, waarom het bijzonder is dat ze hier staan, wat het doel is van deze boeking. Maar de presentator weet dat vaak niet en focust op hele andere aspecten, waardoor de act niet de introductie krijgt die ze verdienen of wellicht nodig hebben.
Daarnaast ben ik ook al vanaf mijn 4e jaar fervent bezoeker van heel veel concerten en festivals en zie ik ook vanuit het publiek hoe ongemakkelijk je je soms voelt na de aankondiging van de band. Dat je denkt, jeetje, moet ik hier enthousiast van worden? Soms roept een aankondiging alleen maar vragen op.
Als presentator zijnde is het soms pijnlijk om te zien hoe een collega het ervanaf brengt.
Ik weet door mijn brede ervaring precies hoe je een band goed aankondigt! En het werkt!
Op zoek naar een zorgeloze en gezellige sfeer tijdens je evenement?
Check meer blogposts!
Klik hier voor meer blogposts. Heb je een vraag of een idee voor een nieuwe post? Laat het me weten! Wie weet kan ik je helpen door middel van mijn perspectief op te schrijven in een blogpost.